Maasvlakte
In
1972 huurde VOM, later de Europese Massagoed Overslag (EMO), als eerste een
terrein op de Maasvlakte voor het overslaan van erts en steenkool. Daarna volgde
het energiebedrijf Zuid-Holland voor de bouw van een gasgestookte
elektriciteitscentrale en de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) voor opslag van ruwe
olie. In 1986 werd gestart met de aanleg van het eerste containeroverslagbedrijf
ECT (Europese Combined Terminals), het vroegere Europese Container Terminals. In
1987 werd er begonnen met de aanleg van de landstrook voor de Slufter, voor
opslag van baggerspecie. Aan de zuidzijde daarvan vestigde zich het bedrijf
Verwerking Bedrijfsafvalstoffen Maasvlakte.
De
omvang van de industriebedrijven op de Maasvlakte is niet bepaald door de
behoefte daaraan, maar door modelproeven. Deze proeven gaven als uitslag dat de
pieren verlengd zouden moeten worden. Men zou de pieren dan kunnen verlengen tot
aan de noodzakelijke diepte in de Noordzee. Werden de pieren korter, dan moest
er baggerwerk worden verricht voor het op diepte houden van de vaargeul in open
zee. Men koos voor een compromis: de Noorderpier werd ruim drie kilometer langer
en de Zuiderpier werd verwijderd omdat deze precies voor de monding van het
Calandkanaal lag.
Vanuit
het ondiepe water voor de kust van Voorne werd een verder in zee lopende dam
gespoten. Verder in zee gaat deze dam over in een pier, aangelegd op een laag
van grof grind en brokken natuursteen, afgedekt met betonblokken.
Het
Slufterstrand is een breed zandstrand dat ontstaan is bij de Slufter, een
opslagdepot voor de berging van verontreinigde bagger. Vooral watersporters
kunnen op het strand en in het water hun hart ophalen. Honden zijn toegestaan op
het strand. Er is ook een stuk naaktstrand. Er zijn geen horeca gelegenheden op
het Slufterstrand.